Svar från Telia: ”Vi kan som sagt inte ringa”

Jag har en ljus och vacker människosyn. Folk är i allmänhet bra om de får chansen.

Jag gillar kundtjänster. Många av mina forna arbetskamrater jobbar på en sådan och de gör ett bra jobb. Förresten har jag själv svarat på många kundärenden. Det är ett viktigt arbete, medborgare och kunder har rätt att få hjälp.

Jag tycker dessutom inte att man ska offentliggöra alla dumheter och roligheter som diverse firmor gör, här i livet. Alla har rätt till en dålig dag.

Men ändå. Det finns dagar som är sämre än andra.

Bakgrund: det kom en försäljare till oss, vi nappade på ett bra erbjudande och beslöt ansluta oss till Telias bredband, tv och telefoni. Vi visste att det skulle bli krångligt att koppla in grejorna, eftersom vi vill gå via en så kallad Time Capsule. En burk som gör att vi får ett prima nätverk i huset och som dessutom säkerhetskopierar allt vi gör hela dagarna.

– Inga problem sa försäljaren. Ni får hem en tekniker. Gratis.

– Boka teknikern när ni fått grejorna, var beskedet vi fick vid ett senare samtal med Telia. Absolut. Sagt och gjort, i fredags bokade vi. En trevlig karl tog emot vår bokning och lovade skicka vederbörande till vår adress den 28:e augusti, för att koppla in oss.

– Han ringer.

Vad vi gjorde den 28:e
Där satt vi sedan och väntade. Samt väntade. Samt väntade.
Och väntade.
Sedan väntade vi.

Kvart över ett skrev jag så ett meddelande till Telia via Facebook. Vilka informationer som sedan utbyttes kan du läsa här nedan.

Det är synd om människan.

Meddelanden mellan mig och Telia
om eftermiddagen den 28:e augusti 2018

Sven-Ove: Er försäljare lovade oss hjälp med installation. Vi skulle höra av oss när vi fått paketen från er. Det gjorde vi i fredags. Då fick vi löfte om personlig tekniker i dag, den 28:e. Vi har väntat, hemma. När ingen ringt som lovat ringde vi er. Då fick vi besked att ingen tekniker finns i området. Uselt! Vårt tidigare abonnemang (nät, tv, tfn) går ut på fredag natt. Nu vill vi att ni håller vad ni lovat.

Telia Sverige kl 13.16: Tjo Sven-Ove! Superbra att du kontaktar oss gällande detta, det är verkligen inget kul att du har blivit lovad tekniker och så dyker det inte upp någon! Vill du återkomma med ditt person- eller kundnummer så får vi kika närmare på vad som har hänt. //(Förnamn på C)

Sven-Ove: Kundnr (En bokstav och tio siffror)

Telia Sverige kl 13.20: Hej Sven-Ove! Jag är ledsen, men jag kan inte hitta någon teknikerbokning. Dock är dina tjänster inkopplade och klara, så det ska bara vara att koppla in routern och ansluta till den. Har du testat det? //(Förnamn på L)

Sven-Ove: Vi ringde i fredags. En (Förnamn på M) bokade till i dag och lovade att vi skulle få besök i dag. Han fick en massa uppgifter. Teknikern skulle ringa. Vi använder en Time Capsule som router nu och har tänkt fortsätta med det. Fick löfte om det av er försäljare och löftet har förnyats av er kundtjänst.

När det här har löst sig (om) vill vi ha kompensation för ert löftesbrott. (Förstår att det inte är ditt fel, har jobbat med kundtjänst själv).

Telia Sverige kl 13.32: Jag förstår. Men för de första, vill du att vi lägger en teknikerbokning till dig. Eller att vi guidar dig härifrån hur du kan gå till väga? /(Förnamn på L)

Sven-Ove: Jag vill egentligen att ni står för er bokning ni gjorde i fredags. Men vi kan ju försöka per tfn. (mobilnumret)

Telia Sverige kl 13.43: Det kommer inte gå att få ut en tekniker med så kort varsel utan vi kan boka en ny här och nu som kan komma ut mot slutet av denna vecka. Alternativt så guidar vi er hur ni ska koppla er hårdvara där hemma, vilket löser problemet allra snabbast. Sedan ser vi såklart över vad som gått snett i teknikerbokningen och kommer överens om en rimlig ersättning för detta. Vad tror du om det? // (Förnamn på D)

Sven-Ove: Ring så provar vi.

Telia Sverige kl 15.07: Hej igen! Vi har ingen möjlighet att ringa upp dig härifrån. Vill du komma i telefonkontakt med oss når du oss på telefonnummer 90 200. Men som sagt, vi hjälper dig mer än gärna den här vägen om du vill? //(Förnamn på L)

Sven-Ove: Jaså ni kan inte ringa. Då vill vi i stället ha en tekniker i morgon eller torsdag.

Telia Sverige kl 15.14: Som mina kollegor redan har sagt så kan vi inte få ut en tekniker så snabbt.
Gäller detta möjligen en personlig tekniker? En sådan som du kan läsa mer om här: https://www.telia.se/privat/support/personlig-tekniker-hemma
Eller är det någon annan form av tekniker som du har utlovats?
/(Förnamn på S)

Sven-Ove: Som din kollega (förnamn på D) lovade nyss så kan ni skicka en i slutet av veckan.

Läs hela tråden.

Telia Sverige kl 15.18: Vi kan boka en tekniker tidigast på fredag (tre arbetsdagar framåt i tiden). Vill du att vi gör det? //(Förnamn på L)

Sven-Ove: Då får det bli fredag fast vi var upptagna då. Det är sista dagen med vårt gamla abonnemang men får fixa sig. Bokar du det?

Telia Sverige kl 15.26: När jag kontrollerar ditt område så kan du inte få ut några personliga tekniker som kopplar in detta åt dig. Det vi kan erbjuda är att du får tala med en personlig tekniker över telefon som hjälper dig med inkopplingen istället. Vad tror du om det? //(Förnamn på C)

Sven-Ove: Nu har ni brutit ett löfte till. Stackars kunder… Men det är ju det där samtalet jag väntar på länge nu.

Väntat

Telia Sverige kl 15.33: Vi talade lite för snabbt, jag får be om ursäkt att det blivit en miss från vår sida Vi kan skicka ut en sorts tekniker men om det bara gäller inkoppling av utrustningen kommer det medföra en kostnad. Det vi kan ordna är du får hjälp och guidning över telefon av våra personliga tekniker?
/(Förnamn på E)

Sven-Ove: Kan någon enda av er läsa hela tråden? Ni ändrar er hela tiden. Jag är på gott humor – men just nu är ni en parodi

Den gratis teknikern ni lovat har alltså fått en kostnad? Suck.

Ring så vi får fixat detta.

Telia Sverige kl 15.44: Vi kan som sagt inte ringa upp härifrån, men du är varmt välkommen att slå oss en signal på 90 200. Vad gäller tekniker så stämmer det att vi inte har någon kostnadsfri tekniker att skicka ut. Du kan få hem en tekniker på fredag, men det är mot en kostnad på 950 kronor; här ingår resekostnaden på 350kr och upp till en timmes arbete. Därefter kostar det 300 kronor per påbörjad halvtimme. Om du vill boka ut en tekniker behöver du återkomma med portkod (om du har någon). /(Förnamn på S)

Sven-Ove: Gör som (förnamn på C) lovat mig: be teknikern ringa mig. Detta lovade (förnamn på C): ”När jag kontrollerar ditt område så kan du inte få ut några personliga tekniker som kopplar in detta åt dig. Det vi kan erbjuda är att du får tala med en personlig tekniker över telefon som hjälper dig med inkopplingen istället. Vad tror du om det? //(Förnamn på C)”

Telia Sverige kl 15.55: Hej Sven-Ove! Du når teknikern på 0771-500 800 och uppger kod (två bokstäver och några siffror).  Det är en voucher så samtalet inte kommer kosta något. // (Förnamn på P)

***

När vi hunnit läsa P:s svar ringer vi det uppgivna numret.
Sa jag uppgivna?
Teknikern stängde 16.00.

Tjo.

Hem | Om mig | Skriva & prata | Politik | Löpa | Viktor Root
Inlägg nr 1 868. (c) Sven-Ove Svensson (men dela gärna)

2 reaktioner till “Svar från Telia: ”Vi kan som sagt inte ringa””

  1. Halloj Sven-Ove!

    Ja, detta var en salig soppa och jag förstår dig. Om man har blivit lovad något från första början, så ska man självklart hålla fast vid det.

    Dock så ser jag att mina fantastiska kollegor hos oss har erbjudit dig en voucher, där du kan kontakta en av våra tekniker utan extra kostnad. Självklart en osis att dom stängde precis när du fick numret av oss och skulle ringa dit igår!

    Prova att slå en signal dit idag, så ska dom nog kunna hjälpa dig! 🙂

    Jag får önska dig en underbar onsdag!

    Med vänliga hälsningar

    Fredrik Björn
    Sociala medier

  2. Måste erkänna att jag blev full i skratt när dina kollegor ändrade sig fram och tillbaka i går. Mitt i allt elände var det underhållande.

    Vi är inte tekniska idioter. Vi kan sätta i en sladd, vi kan läsa en instruktion. Det är bara lite svårt när ni inte skickat telefonadaptern. Och hur det ska gå till att få signal till två tv-apparater med bara en tv-box som ni lovat har jag inte räknat ut än.

    Dock är det fult att lova och inte hålla.

    Nå, ha det gôtt du med.
    Lycka till med kommande kurser i samspel på firman 😉

    /Sven-Ove

Kommentarer inaktiverade.